Er der hul igennem?

God kommunikation handler om valg og fravalg af budskaber, medier og målgrupper.

God kommunikation handler om valg og fravalg af budskaber, medier og målgrupper. Det er en jungle, men den er ikke ufremkommelig.

 

Hvordan bliver min virksomhed eller mit produkt kendt? Hvordan kommer jeg i dialog med potentielle kunder? Hvor mange penge skal jeg investere i annoncer, og hvor skal jeg indrykke dem? I gammeldags printmedier, på søgemaskiner eller sociale medier? Eller kan PR gøre jobbet?

Disse spørgsmål lever udtalte eller uudtalte i de fleste virksomheder og organisationer, for der er ikke noget universelt svar på dem. Det, der giver succes et sted, virker slet ikke i en anden virksomhed.

I WIZION rådgiver vi bl.a. vores kunder om markedsføring og PR, og vi møder ofte de samme spørgsmål. Svaret er næsten altid en stribe modspørgsmål, som skal afklare, hvilke typer af budskaber, kunden gerne vil ud med, og hvem målgrupperne er. Så først kan vi begynde at drøfte medier og udformning af budskaberne.

I dagens samfund er kommunikationsmængden nærmest uendelig og mulighederne så mange, at det er nødvendigt at være meget fokuseret for at trænge igennem støjen fra alle mulige andre budskaber. Som kommunikatør kan det være godt at tage afsæt i det helt basale, hvor man har en afsender, nogle modtagere og et budskab.

 

AFSENDER ⇒ BUDSKAB ⇒ MODTAGER

 

En så enkel model tvinger dig nemlig til at definere dine budskaber og dine målgrupper helt præcist. Hvad vil du formidle? Et godt tilbud, en ledig stilling eller en tillidsskabende fortælling om din virksomhed. Og hvem vil du sende budskaberne til? Børnefamilier i et geografisk afgrænset område, teenagere generelt eller folk med en bestemt interesse?

Al kommunikation sker på afsenderens ansvar. Hvad enten den er skriftlig, verbal eller visuel. Du kan ikke aftvinge modtageren opmærksomhed, derfor er det dit ansvar, at budskabet er så relevant og interessant, at modtageren vælger dit budskab frem for alle de øvrige budskaber, der hele tiden forsøger at få opmærksomhed.

Jo bedre du kender din målgruppe, desto bedre kan du formulere et budskab, der er relevant (så det får opmærksomhed) og interessant (så modtageren foretager den ønskede handling, fx et køb).

Her er det, du skal foretage dine valg. Vælge målgruppe og vælge budskab. Men det er også her, du skal foretage fravalg. Når du har valgt det budskab, som er mest relevant og interessant for din målgruppe, så bør du samtidig vælge alle andre budskaber fra. Det kan være fristende at fortælle et par andre nyheder, som ligger dig på sinde, men lad være! De er jo sorteret fra i første omgang og vil derfor ikke tilføre øget værdi for modtageren.

Efter denne lille øvelse er du bedre klædt på til at vælge, hvilke kanaler du vil kommunikere igennem – printmedier, outdoor, søgemaskiner eller sociale medier. Eller du er i hvert fald bedre forberedt til dialogen med dit reklame- eller PR-bureau.