Kom i medierne – dine egne!

De sociale medier er dine egne.

 

At komme i medierne og få sit budskab ud til et stort publikum er enhver virksomheds eller marketingsafdelings hede drøm. Det er bare ikke altid så let. Antallet af de traditionelle medier er faldet voldsomt, og redaktionerne er blevet langt mere selektive og kritiske. Hvad gør man så?

For det første: Hold fast i ambitionen! En artikel i avisen eller fagbladet, et indslag i TV eller radio er stadig den mest effektive PR for din virksomhed, så det skal du gå efter med gode pressemeddelelser og veldoseret pressekontakt.

For det andet: Uanset om medierne tager din historie eller ej, så brug den selv. Udnyt det gode indhold, du har produceret, på alle de kanaler, du selv er herre over, og det er slet ikke så få. For i takt med, at de traditionelle medier bliver færre, er der opstået en stribe nye.

Som virksomhed har du mulighed for at skabe og drive dine egne medier, som du derfor har fri adgang til. Det kan være hjemmesiden, nyhedsbreve, LinkedIN-side, Youtube-kanal, podcasts, blogs, Facebook-side, Instagram-profil, snapchat m.v.

Det kan virke uoverskueligt med alle disse muligheder og svært at finde tiden, når du også skal drive din forretning. Men du behøver jo ikke benytte alle platforme, og sat i system er opgaven overkommelig. Udbyttet kan være særdeles interessant.

I Wizion arbejder vi med indholdsproduktion og opdatering af egne medier for en række virksomheder. Vi bruger bl.a. disse fem guidelines til at gøre processen enkel og effektiv:

 

1.       Find de gode historier i virksomheden

Vi ved, historierne findes, men det kan være svært at få øje på dem i dagligdagen. Sæt historiejagten i system, evt. som fast punkt på ledermøder. Sørg for at italesætte den aktive PR-indsats og skab en kultur med fokus på de gode historier.

 

2.       Tilpas historien til flere målgrupper

De fleste historier kan vinkles til forskellige modtagere. Sæt dig i modtagerens sted og tænk: Hvad ville jeg gerne vide om det her? Som kunde, som aktionær, som potentiel medarbejder. Målret præsentationen med fx et videoklip til Facebook, infografik til hjemmesiden eller en praktisk guide til nyhedsbrevet.

 

3.       Lad historie/målgruppe bestemme valget af kanaler

Du kender dine målgrupper og deres foretrukne medier, derfor skal du vælge de medier, som er relevante for hver enkelt målgruppe. På andre medier vil historien blive opfattet som irrelevant eller endda som spam.

 

4.       Genudsendelser kan være OK

Konkrete vejledninger, tips og tricks m.v. kan have stor værdi for modtagerne. Det vil de også have om et halvt eller helt år. Historierne ligger selvfølgelig tilgængelige på hjemmesiden, men det er ok at poste dem på sociale medier med passende mellemrum.

 

5.       Placér ansvaret i en redaktion

I en travl hverdag kan PR og ekstern kommunikation let blive forsømt. Det kan jo godt vente til i morgen, og pludselig er der gået en måned mere. Derfor bør ansvaret placeres hos en enkelt medarbejder eller en redaktionsgruppe, som kan lægge en plan og sikre, at der er et passende flow i historier på de forskellige kanaler – evt. i samarbejde med en ekstern journalist/kommunikationsrådgiver. Det er min erfaring, at deltagelse af en ekstern rådgiver i redaktionsarbejdet gør det mere forpligtende og dermed mere effektivt.